1. Helsingborg Food Market
    Med organisationsnummer 559176-4096 och momsreg.nr/VAT-nr SE559176409601 har sitt säte i Helsingborg. Företagets postadress är Hjalmar Forsbergs gata 14.
  2. Beställning
    När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Är något fel i bekräftelsen ska du kontakta oss via e-post [email protected].
  3. Leverans
    Vi levererar, om inget annat anges på webbplatsen, till vårt utlämningsställe på Hamntorget i i Helsingborg. 
  4. Priser 
    Priser i butiken anges inklusive 12% moms på livsmedelsprodukter och 25% på övriga produkter. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från någon av våra producenter och förbehåller oss rätten att justera priset i händelse av detta. 
  5. Ångerrätt
    Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot din beställning.
    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: Du behöver meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till e-post: [email protected]. I meddelandet ska namn, adress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.  Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och att produkterna är välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
    5.2 Ångerrätten gäller inte vid: Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt. Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel. För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  6. Reklamation och klagomål
    Skulle produkten vara skadad när den levereras åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda det. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att du upptäcker felet.
    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? Eventuella fel ska alltid reklameras till [email protected] där du anger namn, adress, ordernumret och en beskrivning av felet. Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den felaktiga produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden.
  7. Ansvarsbegränsning 
    Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Vi ska självklart ändå försöka lösa det så bra som möjligt. 
  8. Produktinformation
    Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar på webbplatsen samt slutförsäljning. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  9. Information om Cookies
    Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida samt i vår Integritetspolicy.
  10. Personuppgifter
    Genom att besöka vår webbplats och handla på Helsingborg Food Market accepterar du vår Integritetsspolicy och behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning eller marknadsföra vårt utbud. Vi säljer eller lämnar aldrig vidare dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund. Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
    10.1 Vad är en personuppgift? En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
    10.2 Vilka uppgifter lagrar vi? För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundservice) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
    10.3 Rättslig grund. I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
    10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte? 10.4.1 Betalleverantör: Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör, Klarna. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 10.4.2 Fraktbolag: För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela viss information med fraktbolaget. Det som delas är namn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
    10.4.3 Nyhetsbrev: Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas namn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder MailChimp för nyhetsbrev.
    10.5 Rätten till tillgång: Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. 10.6 Rätt till rättelse: Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
    10.7: Rätten att bli glömd. Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
    10.8 Ansvarig för dataskydd: Helsingborg Food Market är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ska se till att reglerna efterföljs.
    10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter: Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.  
  11. Ändringar Villkor
    Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren publiceras här på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med att besök på webbplatsen sker eller att en beställning genomförs.
  12. Tvist och lagval
    I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan företaget och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
  13. Prenumeration på mat och uppsägning
    Prenumerationen gäller så länge du vill. Vi har ingen uppsägningstid men behöver veta senast 5 arbetsdagardagar (mån-fre) innan leverans om du vill avsluta din prenumeration. Vid senare avbokning än det, debiterar vi fullt pris för den veckan och avslutar din prenumeration efter detta.
  14. Frågor
    Du är alltid välkommen att kontakta oss på [email protected]